Izbornik
Zatvoriti izbornik
Zatvoriti

Nabava resursa za električnu mobilnost

Električna mobilnost nudi sve preduvjete za učinkovitu i održivu budućnost, ali nam u isto vrijeme postavlja izazove: od sirovina do recikliranja. Volkswagen preuzima odgovornost i radi na cjelovitim rješenjima za ljude i okoliš.

Za električnu mobilnost su potrebne sirovine

Za mobilnost je potrebna energija. Posebno učinkovit oblik predstavlja električna mobilnost. Uostalom, kao vozač e-vozila možete prijeći tri do četiri puta dužu dionicu s istom količinom energije nego u vozilu s motorom na izgaranje. Svoju snagu koja mu je za to potrebna novi ID.3 crpi iz litij-ionske baterije.

Ćelije litij-ionske baterije sastoje se od dviju elektroda, separatora i tekućine s elektrolitima. Elektrode se pak sastoje od grafita s jedne strane i litija, nikla, mangana i kobalta s druge strane. Bez ovih sirovina ne mogu se proizvoditi elektrokemijski spremnici s usporedivim karakteristikama. Barem za sada još ne.

Sirovine u ID. bateriji

Koje se ključne sirovine nalaze u litij-ionskoj bateriji? Gdje se u svijetu one vade? Koja se količina pojedine sirovine nalazi u vašem ID. modelu? To ćete saznati ovdje.

Kobalt

Kobalt: element

Naziv potječe od riječi cobaltum (latinski za "Kobold") jer su ljudi prije vjerovali da su te rude onečišćene ovim mineralom koji je tada bio neupotrebljiv.

  • Kemijski simbol: Co
  • Rezerve*: 7.000.000 t
  • Izgled: metalik plava/siva boja
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Litij

Litij: element

Litij dolazi od grčke riječi "lithos" što znači "kamen". Iako je metal, pluta na vodi i toliko je lagan da ga možete rezati nožem.

  • Kemijski simbol: Li
  • Rezerve*: 17.000.000 t
  • Izgled: srebrno bijela/siva boja
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Grafit

Grafit: element

Grafit na starogrčkom znači "pisati" ili "crtati", s obzirom na to da je grafit nazvan po svojoj sposobnosti da ostavi trag na papiru. Ujedno je to jedini nemetal koji može provoditi struju.

  • Kemijski simbol: C
  • Rezerve*: 300.000.000 t
  • Izgled: siva do crna boja
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Mangan

Mangan: element

Izvorni naziv "manganesium" skraćen je u "mangan" zbog moguće zamjene s magnezijem. Važan je za obradu čelika jer poboljšava njegovu plastičnost.

  • Kemijski simbol: Mn
  • Rezerve*: 810.000.000 t
  • Izgled: metalik srebrna boja
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Bakar

Bakar: element

Bakar (lat. cuprum) je dobio ime po glavnom dobavljaču u antici: otoku Cipru (lat. cyprus). Metal ima prirodna antibakterijska svojstva i ne iskri. 

  • Kemijski simbol: Cu
  • Rezerve*: 870.000.000 t
  • Izgled: metalik ružičasta boja lososa
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Nikal

Nikal: element

Naziv potječe od rudara koji su vjerovali da su ovu rudu nalik bakru začarali planinski duhovi (nikli) jer se iz nje nije mogao dobiti bakar - i to kod drugog najčešćeg elementa u Zemljinoj kori.

  • Kemijski simbol: Ni
  • Rezerve*: 89.000.000 t
  • Izgled: sjajna metalik srebrna boja
  • Agregatno stanje: čvrsto

* U skladu sa stanjem tehnike ekonomski iskoristiva ležišta diljem svijeta u 2019. godini; izvor: USGS

Volkswagenove mjere

Za proizvodnju vozila potrebne su sirovine, čija eksploatacija u osnovi predstavlja zadiranje u postojeće ekosustave, u kombinaciji s utjecajima na ljude i okoliš. S obzirom na to da smo toga svjesni, ugovorom smo obvezali svoje izravne dobavljače na visoke ekološke i društvene standarde u kodeksu ponašanja za poslovne partnere, u kojem smo od njih zatražili da prije svega isključe kršenje ljudskih prava u svojim opskrbnim lancima.

Međutim, u ovom trenutku ne možemo 100 posto jamčiti da će naši zahtjevi biti ispunjeni i izvan okvira naših izravnih dobavljača sve do rudnika. Razlog: cjelovita provjera opskrbnog lanca vrlo je složen zadatak. Volkswagen trenutačno ne kupuje sirovine za baterije, već nabavlja samo gotove baterijske ćelije. Tako između baterije koju koristimo i rudnika postoji do devet faza obrade i posrednih dobavljača, što opskrbni lanac čini netransparentnim.

Transparentnost i rizici održivosti u odnosu na opskrbni lanac na primjeru proizvodnje baterija

1 Rudarstvo
2 Distributer
3 Rafinerija
4 Katoda
5 Ćelija baterije
6 Transparentnost
7 Rizik održivosti

„Drive Sustainability”

Na temelju studije inicijative za održivost „Drive Sustainability”, čiji je jedan od osnivača Volkswagen, identificirali smo 16 sirovina koje imaju povećan rizik od neispunjavanja zahtjeva u pogledu održivosti – uključujući litij i kobalt. Naš je cilj pratiti uzvodni opskrbni lanac za ove sirovine sve do eksploatacije sirovina, identificirati sve dobavljače i otkriti rizike održivosti. Zatim poduzimamo mjere kako bismo ublažili te rizike i iskorištavamo svoju snagu kao Volkswagen koncern za provođenje boljih ekoloških i društvenih standarda u cijelom opskrbnom lancu.

Nabava resursa i izazovi

Više od polovice kobalta eksploatiranog diljem svijeta potječe iz Demokratske Republike Kongo. Najveći dio dobiva se u industrijskom površinskom kopu. Međutim, ljudi tamo iskopavaju kobalt i na vlastitu ruku. To se događa u ekološkim, društvenim i sigurnosnim uvjetima koji su za nas neprihvatljivi.

Kako bismo bolje razumjeli i provjerili situaciju na licu mjesta, radimo na razvoju standarda održivosti za eksploataciju sirovina u sklopu projekta certificiranja sirovina (CERA).

Kako bismo još više pokrenuli i prije svega spriječili rad djece, aktivni smo na platformi Global Battery Alliance. Ovdje se okupljamo s mnogim važnim dionicima u lancu vrijednosti baterija, s ciljem identificiranja i uvođenja konkretnih mjera za poboljšanje situacije u Kongu.

Litij je još jedna sirovina s povećanim rizikom održivosti. Najveće rezerve nalaze se u slanim jezerima Južne Amerike. Ovdje je prisutan u otopljenom stanju u slanim izvorima. Oni se pumpaju na površinu, a litij se dobiva isparavanjem vode. Međutim, prekomjerna potrošnja vode negativno utječe na ekosustave i korištenje zemlje.

Litij je alternativno dostupan i kao kruta tvar vezana u minerale, koja se može dobiti putem konvencionalnog rudarstva. Primjerice u Australiji, gdje se trenutačno eksploatira većina litija.

Usklađenost s visokim ekološkim i društvenim standardima zahtijevamo i u pogledu litija u našim baterijama. U tu svrhu zajedno sa svim uključenim akterima prihvaćamo zajedničku odgovornost za smanjenje negativnih utjecaja dobivanja litija na ljude i prirodu.

Kada su u pitanju kobalt i litij, uključeni smo u projekt koji vodi društvo Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, u okviru kojeg se zalažemo za poboljšane radne uvjete u rudarenju kobalta u malom obujmu u Kongu odnosno za održivu eksploataciju litija u Čileu.

Više o inicijativi Cobalt for development

Više recikliranja, manje eksploatacije sirovina

Dugoročni cilj može biti samo: minimiziranje kritičnih sirovina do potpunog izbjegavanja sirovina u našim proizvodima. Zato već sada istražujemo baterijske tehnologije budućnosti i intenzivno radimo na, između ostalog, značajnom smanjenju potrebne količine kobalta u sljedeće 3 do 4 godine.

Osim toga, sve većim udjelom starih baterija želimo pokriti potražnju za sirovinama i spremnicima energije. Bilo daljnjom upotrebom starijih, ali neoštećenih baterija u takozvanom "drugom životnom ciklusu" - primjerice u fleksibilnim stanicama za brzo punjenje za festivale - ili izravnim recikliranjem sadržanih sirovina. 

Već 2020. godine u Volkswagenovoj tvornici u Salzgitteru i u neposrednoj blizini našeg "Center of Excellence Batteriezelle" (Centar izvrsnosti za baterijske ćelije) pokrenut je pilot-pogon za daljnji razvoj našeg inovativnog postupka recikliranja. Ovaj smo proces počeli razvijati već prije 10 godina - tako smo optimalno spremni za kraj 2020-ih, kada se očekuje prvi veći povrat baterija.

Pojednostavljeni prikaz planiranog kruga recikliranja katodnih materijala.

0 Eksploatacija sirovina
1 Proizvodnja baterije
2 Prvi životni ciklus
3 Demontaža sustava baterije
4 Analiza modula baterije
5 Druga upotreba neoštećenih modula (drugi životni ciklus)
6 Usitnjavanje
7 Odvajanje i obrada komponenti
8 Povrat katodnih materijala nikla, kobalta, mangana i litija u proces proizvodnje

Ups!
Čini se da vaš preglednik nije ažuriran. Možda naša web stranica ne radi optimalno. Većina preglednika (ali ne i MS Internet Explorer 11 i stariji) i dalje radi dobro.

Preporučujemo vam da ažurirate svoj web preglednik!
Najnovija inačica može osigurati dobro iskustvo bilo gdje na Internetu.

Hvala vam na posjeti i dobro se zabavite.
Vaš Volkswagen tim
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/interior (not final) Created with Sketch.