Više o vijeku trajanja baterije saznat ćete ovdje:
- U modernim električnim automobilima koriste se litij-ionske baterije.
- Nakon osam do deset godina te baterije većinom imaju od 70 do 80 posto svog prvobitnog kapaciteta ako se njima pažljivo postupa.
- One su učinkovite duže vrijeme ako ih se pravilno puni i ako se njima adekvatno postupa.
Snaga i doseg
Elektromotore načelno ne treba odžavati. Potrošnih dijelova poput ručnih mjenjača ili zupčastih remena uopće nema. Kada je riječ o očekivanom životnom vijeku vozila, glavno je pitanje sljedeće: koliko zapravo traje baterija?
ID. modeli marke Volkswagen opremljeni su litij-ionskim baterijama jer one raspolažu relativno visokom gustoćom energije i snage. One mogu pohraniti puno energije po kilogramu i dati puno snage u određenom vremenu. Međutim, u starosti se nešto neminovno mijenja:
- unutrašnji se otpor baterije povećava. To primjerice može dovesti do gubitka snage tijekom ubrzanja električnog automobila.
- Njezin kapacitet slabi, što može smanjiti maksimalan doseg.
Zajamčene performanse
Razumljivo je da bi željeni kapacitet i željena snaga trebali biti raspoloživi što je duže moguće. Trenutačno se polazi od činjenice da moderna litij-ionska baterija, kakva se koristi u ID. modelima marke Volkswagen, još ima kapacitet od 70 posto nakon osam do deset godina ako se njom postupa pažljivo. U većini slučajeva čak i ponešto više od navedenog postotka. Vijek trajanja puno je duži. Volkswagen daje odgovarajuće jamstvo na bateriju1.
Baterije ne stare samo s vremenom
Kakvo je aktualno stanje baterije električnog automobila, pokazuje zdravstveno stanje baterije (eng. State of Health, SoH). Na to stanje pretežno utječu dva čimbenika: kalendarska starost i ciklička starost. Kapacitet litij-ionske baterije također slabi s količinom ciklusa punjenja. Tijekom života baterije računa se s 500 do 1.000 postupaka punjenja. Moderne litij-ionske baterije, kakve se uglavnom koriste u električnim automobilima, trebale bi izdržati čak 3.000 ciklusa punjenja. Osim toga, i drugi čimbenici mogu utjecati na vijek trajanja baterije, primjerice ekstremne temperature ili iznimno sportski način vožnje. U konačnici, kapacitet baterije može se dugo očuvati ako se pazi na nekoliko točaka. One se također odnose na baterije plug-in hibrida.
Ovime se vijek trajanja baterije može produžiti:
Za bateriju električnog automobila idealne su temperature između 15 i 25 Celzijevih stupnjeva. Ako je prevruće, to skraćuje očekivani životni vijek baterije i usto smanjuje snagu punjenja. Pritom nije samo ključna vanjska temperatura. I tijekom punjenja i pražnjenja dolazi do razvoja topline, na koji doduše utječe aktivno hlađenje baterije. Tko svojem automobilu želi dobro, ljeti ga parkira u hladu i tijekom vrućih dana ne puni bateriju do kraja. I hladnoća se negativno odražava na baterije električnih automobila. Pri niskim temperaturama povećava se električni otpor u bateriji, koja zbog toga može primiti manje energije. Savjet: zimi bi automobil trebalo puniti odmah nakon vožnje. Tada je baterija još topla i ne opterećuje se tako jako. Garažno mjesto za vozilo velika je prednost tijekom hladnog godišnjeg doba.
U idealnom slučaju razina napunjenosti trebala bi se kretati između 20 i 80 posto. Tko se svojim automobilom želi odvesti dužom dionicom, naravno da puni bateriju po mogućnosti do kraja – međutim, nakon toga trebao bi odmah krenuti na put. Sustavi menadžmenta baterije (BMS) mogu završiti postupak punjenja kod određene razine, nadzirati napone pojedinih ćelija i registrirati vanjsku temperaturu. Po potrebi će dodatno uključiti grijanje ili hlađenje. Kod marke Volkswagen dva sigurnosna spremnika čuvaju baterijski sustav električnih automobila od štetnih prekomjernih punjenja ili dubinskih pražnjenja. U ID. modelima ugrađena funkcija upravljanja punjenjem nadzire postupke punjenja i štiti od oštećenja.
Tko na putu hitno treba struju, često će biti primoran poslužiti se DC stanicom za brzo punjenje za svoj električni automobil kako bi brzo mogao nastaviti putovanje. I to je posve neproblematično – sve dok ne postane pravilo. Naime, baterije električnih automobila bolje podnose spore AC postupke punjenja izmjeničnom strujom nego brzo punjenje istosmjernom strujom. U idealnom se slučaju automobil puni električnom energijom na vlastitom wallboxu noću. Za razliku od brzih punjenja, ta spora punjenja iziskuju ponešto planiranja i dobar osjećaj za doseg.
Ako se vozilo ne koristi duži period, trebalo bi ga parkirati na zaštićenom i suhom mjestu. Ako se radi o vremenu stajanja od nekoliko tjedana, usto se preporučuje redovito provjeravati razinu napunjenosti baterije. Ona bi se trebala nalaziti u srednjem području. Tako može biti potrebno naknadno punjenje u određenim intervalima. U najboljem slučaju razina napunjenosti stalno iznosi oko 60 posto.
Zbog visokog okretnog momenta električni automobili mogu postići ogromno ubrzanje iz stanja mirovanja. Za brojne vozače upravo to predstavlja užitak u vožnji. Međutim, ako se odjednom traži puno snage, baterija također mora staviti na raspolaganje puno energije. U skladu s time, i baterija traži češće novu energiju. Ako polazimo od činjenice da kapacitet baterije električnog automobila pada nakon 500 do 1.000 postupaka punjenja i da se doseg smanjuje, preporučuje se da ne požurujete taj proces dodatno. Dakle, isplati se ravnomjerno voziti uz predviđanje situacija u prometu. Tko rijetko daje puni gas, duže će profitirati od svoje baterije.