Izbornik
Pretraži
Zračni jastuk
Abbildung zeigt Airbags im VW Polo
Abbildung zeigt Airbags im VW Polo

Zračni jastuci: jednostavno pojašnjenje

Volkswagen tehničke značajke

Sažete činjenice o zračnim jastucima

  • Zračni jastuci u kombinaciji sa sigurnosnim pojasom uvelike smanjuju rizik od teških ozljeda u slučaju težih sudara.
  • Zračni su jastuci sastavljeni od senzora za sudar, upravljačkog uređaja za zračne jastuke i modula zračnog jastuka.
  • Upravljački uređaj za zračne jastuke odgovoran je za aktiviranje zračnog jastuka.
  • Osim prednjih zračnih jastuka najrašireniji su bočni zračni jastuci, zračni jastuci za koljena i zračni jastuci za glavu.

Što je to točno zračni jastuk?

Zračni jastuk je jastuk koji prima energiju uslijed udara unutar vozila, a koji se aktivira u slučaju sudara i time na najbolji mogući način smanjuje ozljede od sudara. Pritom treba spomenuti da je optimalna zaštita sa zračnim jastukom osigurana samo ako su svi putnici ispravno vezani. Zračni jastuk i sigurnosni pojas rade kao usklađeni sigurnosni sustav.

Obično je u automobilu integrirano više zračnih jastuka koji primaju energiju uslijed udara. Osim toga, možemo razlikovati različite vrste zračnih jastuka.

Vrste zračnih jastuka

Najpoznatiji zračni jastuk je klasičan prednji zračni jastuk. Doduše, s obzirom na današnje sigurnosne standarde, najčešće su integrirani i drugi zračni jastuci:

Prednji zračni jastuk

U većini novih vozila prednji zračni jastuci su serijski integrirani. U njih se ubrajaju vozačev zračni jastuk, koji se nalazi u središnjem poklopcu kola upravljača, i suvozačev zračni jastuk, koji je ugrađen u instrumentnoj ploči. Prednji zračni jastuci prvenstveno štite od ozljeda glave i gornjeg dijela tijela.

Bočni zračni jastuk

Oni se obično nalaze na stražnjoj strani vozačevog sjedala te u slučaju bočnog sudara štite prsa, pluća i zdjelicu. Zbog toga je bočni zračni jastuk poznat i kao zračni jastuk za prsni koš.

Zračni jastuk za glavu

Kako bi se pružila zaštita za glavu i ramena u slučaju bočnog sudara, u okviru krova vozila integrirani su zračni jastuci za glavu.

Zračni jastuk za koljena

On je od koristi prvenstveno u slučaju frontalnog sudara. Zračni jastuci za koljena ugrađeni su ispod kola upravljača za vozača te ispod pretinca za rukavice za suvozača.

Središnji zračni jastuk

Središnji zračni jastuk uz konvencionalne zračne jastuke u Polu (od 2021.) može pružiti zaštitu od sudaranja vozača i suvozača. Osim toga, on ima serijski ugrađena dva dodatna zračna jastuka za glavu koja se u slučaju nužde iz krovne obloge napuhuju poput zavjesa i tako pokrivaju sve bočne dijelove stakala od prednje do stražnje strane uključujući B stup. Time su svi putnici u vozilu dobro zaštićeni – i oni na stražnjim sjedalima.

Kako radi zračni jastuk?

Za razumijevanje funkcije zračnih jastuka korisno je pomno pogledati sastavne dijelove zračnog jastuka:

  • Najvažniji su takozvani senzori za sudar. Oni su ovisno o sustavu zračnih jastuka ugrađeni u upravljačkom uređaju ili u automobilu. Njihov je zadatak mjeriti tlak i ubrzanje te proslijediti dotične informacije upravljačkom uređaju za zračne jastuke.
  • Upravljački uređaj za zračne jastuke je upravljačka centrala u zračnom jastuku. On prepoznaje i ocjenjuje sudar te nakon toga šalje signal takozvanoj navojnoj opruzi. Ona je odgovorna za prijenos konačnog impulsa paljenja.
  • Modul zračnog jastuka sastoji se jastuka koji primaju energiju uslijed udara (zračnog jastuka) i plinskog generatora. Nakon što senzori za sudar registriraju sudar, signal upravljačkog uređaja zračnih jastuka aktivirat će plinski generator.
  • Ovdje vrijedi spomenuti i takozvanu podlogu za prepoznavanje zauzetosti sjedala. Ona je integrirana u suvozačevom sjedalu i registrira nalazi li se tamo suvozač ili ne. Tako se regulira hoće li se također aktivirati zračni jastuk na suvozačevom sjedalu.

Savjeti na temu zračnih jastuka – dječja sjedalica, deaktivacija i sl.

Neke aspekte zračnih jastuka treba svakako uzeti u obzir. U sljedećem dijelu saželi smo vam najvažnije točke:

  • Djeca na suvozačevom sjedalu: ako na suvozačevom sjedalu prevozite dijete u dječjoj sjedalici usmjerenoj prema natrag, prije vožnje trebali biste svakako deaktivirati suvozačev zračni jastuk. To je potrebno zato što okviri sjedalica usmjereni prema natrag često ne mogu izdržati pritisak zračnog jastuka u slučaju sudara. Zbog toga djeca mogu zadobiti teške ozljede glave i potiljka. Ovdje ćete saznati više o dječjim sjedalicama.
  • Prijevoz dugih predmeta: i u takvoj situaciji trebali biste deaktivirati suvozačev zračni jastuk.
  • Pozor: međutim, prije deaktiviranja zračnog jastuka uvijek biste trebali najprije provjeriti Upute za uporabu vozila jer se kod nekih starijih modela ne preporučuje isključiti suvozačev zračni jastuk.
  • Nakon toga ponovno aktivirajte zračni jastuk: kod standardne upotrebe uvijek pazite na to da ponovno aktivirate suvozačev zračni jastuk.
  • Zračni jastuk nakon sudara: nakon što je jedanput bio u upotrebi, zračni se jastuk ne može ponovno koristiti. Stoga zračni jastuk nakon sudara treba svakako zamijeniti. To vrijedi također za upravljački uređaj za zračne jastuke.

Jednostavno pojašnjenje

Volkswagen tehničke značajke

Kako radi pogon na sve kotače? Što znači DCC? I zbog čega postoje različite vrste kuke za vuču? Ako trebate brzo rješenje, pomoći ćete vam Tehnički leksikon marke Volkswagen. Ovdje ćete pronaći tehničke pojmove iz automobilskog sektora s kratkim i jasnim objašnjenjem.