Izbornik
Pretraži
Rekuperacija: učinkovit povrat energije kočenja
VW ID.3
VW ID.3

Učinkovit povrat energije kočenja

U prenesenom značenju: tko koči, taj gubi. Volkswagen ID. modeli ovu predrasudu privode kraju: oni naime raspolažu sofisticiranom tehnologijom kod koje pri kočenju dolazi do povrata energije putem rekuperacije.

Više o rekuperaciji saznat ćete ovdje:

  • Povrat energije kočenja moguć je jer električni automobili motor mogu koristiti i kao generator.
  • Tako vozila mogu pretvoriti kinetičku energiju u električnu.
  • Ovaj postupak naziva „rekuperacija“ zaslužan je za veći doseg osobito u gradskom prometu.

Održivo kočenje

Za kočenje možete upotrijebiti kočnicu motora ili pritisnuti papučicu kočnice. Kod potonjeg trenjem na kočionim oblogama nastaje toplina, dakle energija. U automobilu s motorom na izgaranje ta se energija gubi, toplina se preko hlađenja kočionog sustava samo predaje okolini.

To je kod naših ID. modela drukčije: oni mogu iskoristiti tu energiju i time napuniti visokonaponsku bateriju. Ovdje se električni pogon pretvara u generator koji se pogoni kinetičkom energijom vozila i koji generira električnu energiju.

Volkswagen Bremsenergie

Ovako funkcionira povrat energije kočenja

Tijekom kočenja kotači električnog automobila prenose kinetičku energiju do motora preko pogonskog sklopa. Motor tada radi u generatorskom režimu i proizvodi električnu energiju time što koristi otpor elektromotora. Tako se s jedne strane puni visokonaponska baterija, a s druge se strane koči. Ovaj se postupak također naziva rekuperacija (od latinskog „recuperare“, što znači „vratiti“).

Princip je sličan dinamu na biciklu: ako je dinamo postavljen, teže je okretati pedale.

Pregled pojedinosti o rekuperaciji

  • Za rekuperaciju je tijekom kočenja potreban razmak između električnog dijela usporavanja (putem generatora) i hidrauličkog dijela usporavanja (putem kočnice kotača).
  • Ta predaja između dvaju kočionih sustava naziva se „Brake Blending“ i omogućava veću energetsku učinkovitost.
  • Kombinacija tih dviju vrsti usporavanja nema gotovo nikakav učinak na osjećaj u vožnji. Za to je zaslužna sofisticirana učinska i upravljača elektronika.

Tako se kinetička energija pretvara u električnu energiju koju učinska i upravljačka elektronika za električni pogon odvodi izravno u visokonaponsku bateriju. Dakle, energija se ponovno koristi, zbog toga se ovdje govori i o regenerativnoj kočnici.

S energijom kroz gradski promet

Učinak povrata energije kočenja može se jasno primijetiti u vozilu osobito u gradskom prometu, gdje je tipično da često dolazi do kočenja. Pritom vrijedi pravilo da je udio dobivene energije to veći što se nježnije koči. Rekuperacija je korisna i na dužim dionicama s velikim nizbrdicama.

Brzina se smanjuje, a komfor povećava

Ali nije samo kočenje u ID. modelima učinkovito i pametno – i vožnja općenito postaje znatno udobnija. Posebno ugodno: ako vozač ili vozačica maknu nogu s papučice gasa, vozilo se prije kočenja može kotrljati u modusu jedrenja bez usporavanja – odnosno bez kočenja motorom – i bez ubrzanja. Time se također štedi električna energija kod prediktivnog načina vožnje. U slučaju kočenja tada najprije dolazi do rekuperacije. Tako svako kočenje u ID. modelu postaje pravi dobitak za doseg i komfor.