Roter VW ID.4 GTX fährt über einer Straße in Faistenau bei Salzburg
Roter VW ID.4 GTX fährt über einer Straße in Faistenau bei Salzburg

Električni automobili s pogonom na sve kotače

Zahvaljujući većoj sigurnosti i užitku u vožnji, modeli s pogonom na sve kotače sve su popularniji posljednjih godina. Ovaj se trend nastavlja i u doba e-mobilnosti. Ovdje ćete saznati više o e-automobilima s pogonom na sve kotače marke Volkswagen.

Sustav pogona na sve kotače: prednosti tehnologije 4x4

Pogledajmo kratko povijest automobilske proizvodnje. Vozila s pogonom na sve kotače prvenstveno su razvijena kako bi se sigurno kretala na skliskoj podlozi i terenu. Međutim, tehnologija 4x4 donosi mnoge prednosti i u prometu: četiri pogonska kotača jamče visoku razinu stabilnosti u vožnji i nude više mogućnosti što se tiče trakcije nego dva kotača. To vam nudi veću sigurnost u vožnji i zadovoljstvo vožnje.

VW ID.5 GTX fährt durch die Berge

Tehnologija pogona na sve kotače stvara idealnu vezu automobila i ceste, tako da vozilo s tehnologijom 4x4 poboljšava trakciju i dinamiku vožnje na gotovo svakoj podlozi. U snježnim uvjetima i na skliskim cestama, modeli s pogonom na sve kotače i eventualno zimske gume jamče bolje i sigurnije prianjanje. Sportski automobili s visokom snagom motora također će profitirati od tehnologije pogona na sve kotače. Svoju iznimnu snagu mogu puno bolje pretvoriti u pogon zahvaljujući selektivnoj raspodjeli momenta na osovine ili kotače. Snaga se pritom raspodjeljuje putem diferencijala na prednju i stražnju osovinu, a razlike broja okretaja u zavojima između unutrašnjih i vanjskih kotača se izjednačavaju. Poprečna blokada i blokada diferencijala mogu privremeno poništiti ovu funkciju tijekom brzih vožnji zavojima i preusmjeriti snagu na vanjske kotače s boljim prianjanjem. To omogućuje posebno preciznu vožnju.

Volkswagen električni automobili s pogonom na sve kotače

Usporedba električnog motora i motora na izgaranje: kako snaga dolazi na cestu?

Pametna tehnologija raspodjele osigurava da 4x4 snaga motora na izgaranje stigne do sva četiri kotača. U modelima s poprečno ugrađenim motorom, snaga motora raspodjeluje se elektronički reguliranom spojkom na sustav pogona na sve kotače. Pritom se primarno pogone prednji kotači. Tek kada elektronika otkrije gubitak trakcije, uključuju se stražnji kotači putem pogonske osovine.

Električni automobili funkcioniraju malo drukčije. Električni automobil s pogonom na sve kotače ne treba zahtjevne mehaničke konstrukcije. Tehnologija pogona na sve kotače bolje se može prikazati brojem motora: pomoću više motora može se vrlo precizno i selektivno kontrolirati raspodjela snage na kotačima.

Savršen koncept pogona na sve kotače: dva motora

Pogon na sve kotače u električnim automobilima funkcionira drukčije nego kod motora na izgaranje. Naime, ovdje se snaga motora generira tamo gdje će biti kasnije i iskorištena. Dva elektromotora pogone stražnju, odnosno prednju osovinu. Pritom tehnologija automobila samostalno odlučuje kojom jačinom treba pogoniti koji motor. Tako električni snagatori savršeno surađuju.

U proljeće 2021. Volkswagen je lansirao prvi električni SUV s pogonom na sve kotače: ID.4 GTX¹ s baterijom od 77 kWh. U jesen iste godine lansiran je ID.5 GTX² s elegantnim dizajnom coupéa. Od sredine 2022. godine u Austriji je također dostupan ID.4 Pro³ s pogonom na sve kotače 4MOTION.

Heck- und Seitenansicht eines roten VW ID.4 GTX der an Ladesäule geladen wird, Frau geht auf Fahrzeug zu

Pravi predvodnici: tehnologija 4x4 GTX modela marke Volkswagen

ID.5 GTX² i ID.4 GTX¹ pravi su pioniri u Volkswagenu: donose novi koncept potpuno električnog pogona na sve kotače: dva e-motora pogone stražnje kotače i prednje kotače preko 1-stupanjskog mjenjača. Stalno pobuđeni sinkroni motor (PSM) radi na stražnjoj osovini. Na prednjoj osovini montiran je asinkroni motor (ASM).

U nekoliko sekundi inteligentno upravljanje strategijom pogona na sve kotače odlučuje kako će se raspodijeliti raspoloživi pogonski moment između dva elektromotora. PSM preuzima pogon na stražnjoj osovini u mnogim situacijama tijekom vožnje. Ako je za sportski način vožnje potrebna veća trakcija za ubrzanje, uključuje se ASM na prednjoj osovini, a vozačica ili vozač to neće ni primijetiti.

Proces procjene koji se neprestano odvija u pozadini, pazi na užitak u vožnji i doseg i time osigurava učinkovit, a u isto vrijeme, sportski doživljaj vožnje.

Za osobe kojima je važna mogućnost transporta postoji i dobra vijest: modeli GTX marke Volkswagen nude veće opterećenje prikolice zahvaljujući dvama motorima. Električno sklopivi mehanizam za vuču konstruiran je za terete do 1.400 kilograma.

Maksimalan doseg: inteligentan koncept rekuperacije

Kako možete iskoristiti maksimalni doseg? Važni čimbenici su učinkovita vožnja i pametan koncept rekuperacije. U modelima ID.5 GTX² ili ID.4 GTX¹ vozač ili vozačica odlučuje pomoću prekidača za odabir stupnjeva prijenosa hoće li se vozilo slobodno kotrljati ili će doći do rekuperacije energije čim se makne noga s papučice gasa

Električni SUV može usporavati s do 0,3 g pomoću električnog kočenja i istodobno vratiti energiju. Hidraulične kočnice kotača dodatno usporavaju čim se prekorači ova vrijednost. Pri laganim i srednjim manevrima kočenja motor u stražnjem dijelu (PSM) samostalno preuzima usporavanje, dok se u nekim situacijama prednji motor (ASM) također uključuje u povrat energije kočenja.

Nova električna mobilnost: GTX marke Volkswagen

GTX je nova oznaka sportskih vrhunskih modela marke Volkswagen. Nakon modela GTI, GTD i GTE, Volkswagen svoju priču o uspjehu prenosi i u svijet električne mobilnosti. Raspitajte se kod svog Volkswagen trgovca o novostima, aktualnim modelima i probnoj vožnji.