Volkswagen Transporter

Model koji piše povijest

Prije 75 godina, 8. ožujka 1950., s proizvodnih traka Volkswagenove tvornice u Wolfsburgu sišao je - prvi Transporter. Nakon sedam generacija, ovaj globalni bestseler s više od 15 milijuna prodanih primjeraka, nezamjenjiv je kada tvrtke trebaju prevesti ljude ili robu, obitelji obaviti svakodnevne zadaće, a putnici kampirati u svim dijelovima svijeta.

Volkswagen Transporter se proizvodi 75 godina, dulje od bilo kojeg sličnog gospodarskog vozila u svijetu

Svaki kultni automobil zaslužuje legendarni početak, a upravo je tako svoju priču započeo Volkswagen Transporter kada je 1947. nizozemski uvoznik Volkswagena Ben Pon u svojoj bilježnici nacrtao njegove prve obrise.

Bila je to ideja u kojoj forma slijedi funkciju u samoj osnovi, jer istinsko gospodarsko vozilo u svojoj kompaktnoj formi mora maksimalno iskoristiti dani prostor. Volkswagen je prihvatio tu ideju, razradio je do mogućnosti proizvodnje te svijetu predstavio prvu generaciju Volkswagen Transportera.

S godinama će uslijediti i brojne druge generacije, svaka pažljivo promišljena i nadogradnja prethodnoj, kao referenca svim drugima kako neko vozilo može istovremeno biti krajnje utilitarno, stilski dotjerano i svakodnevno iskoristivo.

Transporter za ljude i dobra, automobil za posao i obitelj, kamper za slobodno vrijeme. Pojavom Volkswagen Transportera formirana je posve nova klasa vozila, a ostalo je, kako se kaže, povijest. Povijest koja traje već 75 godina.

Volkswagen T1 - 1950. do 1967.

Malo koje sjećanje seže tako duboko u povijest pa ćemo se mi poslužiti glazbom kako bismo premostili desetljeća.

Fotografija nastala iznad Senja, na jednom od zavoja po kojima se spuštate s Vratnika prema moru

Prije 75 godina ljestvicama popularnosti vladali su Bing Crosby i Nat King Cole, a nekoliko godina kasnije svijet će zaludjeti mladić iz Memphisa sa zlatnim glasom - Elvis Presley.

Volkswagen je tada bio još u počecima s modelom Bube (Type 1), kao prvim budućim globalnim bestselerom. I upravo na osnovi Bube, od koje su posuđeni mjenjač i motor, Volkswagen će razviti svoju ideju Transportera (Type 2).

Karoserija i ojačana podnica su, međutim, bili novo razvijeni. Volkswagen je krajem 1949. predstavio ručno rađeni prototip novinarima, no zanimljivo je da interni naziv Bully (što se brzo izgovaralo - Bulli) nisu mogli koristiti jer ga je već zaštitila druga tvrtka.

Volkswagen NFZ će konačno 2007. uspjeti doći do prava na ime koje su ljubitelji Transportera ionako već desetljećima koristili.

Volkswagen T1 će poslužiti i kao baza za prve kampere, dok će omiljena varijanta Samba biti predstavljena u lipnju 1951.

Maksimalna nosivost od 750 kg bila je idealna za tadašnju poslijeratnu Europu s podiznim vratima za utovar ili kasnije dodanim bočnim kliznima s vozačke strane.

Uz zatvoreni furgon, ostakljeni kombi i putničku varijantu s osam sjedala, 1951. će se pojaviti i najlegendarniji Bulli - minibus s krovnim otvorom i dodatnim staklima ispod krova. Svijet će ga do danas prepoznavati pod imenom Samba.

Dvodijelni prozori bili su karakteristični za to vrijeme. Početni 1,1-litreni benzinac razvijao je 25 KS i 'jurio' oko 80 km/h

Nekoliko godina kasnije uslijedit će i varijanta sa sandukom straga kao svojevrsni pick-up 50-ih. Uslijedile su brojne nadogradnje, a Westfalia je modulom 'Camping Box' pretvorila Volkswagen Transporter u prvi kompaktni kamper.

Zbog velike potražnje, 1956. proizvodnja se seli u Hannover, a godinu kasnije započinje i u Brazilu. Do 1967. i pojave nove generacije, prodano je gotovo 1,9 milijuna primjeraka s čuvenim dvodijelnim vjetrobranom.

Volkswagen T2 - 1967. do 1979.

Krajem 1960-ih rock&roll je bio u punom zamahu, a jedna od najupečatljivijih slika koja se odnosi na to doba su fotografije Volkswagen Busa u flower-power dizajnu tijekom slavnog festivala 'Three Days of Peace&Music' održanog 1969. u Woodstocku.

T2 je sa 4,4 m značajno narastao i s godinama dobio snažniji motor od 70 KS. Bočna stakla su veća, a vjetrobran u jednom komadu

Jimi Hendrix, Joan Baez i Bob Dylan stvarali su povijest, zajedno s automobilom koji je poprimao status ikone.

Proizvodnja druge generacije Volkswagen Transportera započela je dvije godine ranije, a T2 se ubrzo pozicionirao kao nezamjenjiv multifunkcionalni alat. Vizualno, novi model bio je prepoznatljiv po prednjem kraju, sada bez V-oblika, ali sa zaobljenim vjetrobranom i otvorom za zrak ispod.

Razigranija i modernija unutrašnjost, ali i pojasevi na svim sjedalima za više sigurnosti. Zračni boxer i dalje pogoni stražnje kotače

Klizna su vrata ušla u seriju, a Westfalijin kamper s podiznim krovom učinio ga je pravim globtroterom. Od 1972. čak je bila dostupna i elektrovarijanta. U Hannoveru je proizvedeno 2,14 milijuna primjeraka prije nove generacije, a proizvodnja se nastavila još dugo u Južnoj Americi i Južnoj Africi.

Druga generacija donijela je klizna bočna vrata – inovativno rješenje koje će postati obilježje svih generacija Transportera

Zapravo, rekorder je T2 čiji je posljednji primjerak '56 Anos Kombi - Last Edition' iz tvornice San Paolo izašao 2013. godine.

Volkswagen T3 - 1979. do 1992.

Pretkraj 1970-ih svijet se ponovno mijenjao. Naslovnicama novina dominirali su izvještaji iz rata u Vijetnamu, a iz zvučnika dopirali zvukovi bendova kao što su Dire Straits, Pink Floyd ili The Police. Na vrhu Volkswagenove ljestvice 1979. se pak našla nova generacija Volkswagen Transportera.

T3 je nudio znatno više prostora te postao još privlačniji kamperima pa uskoro stiže i tvornička varijanta - California

Konceptualno je model T3 zadržao ideju prethodnika, ali su oblu karoseriju zamijenile pravilne linije, dok je s novim i modernim tehnologijama značajno uznapredovala pasivna sigurnost.

Šira karoserija donijela je više mjesta za putnike i prtljagu, iako je zadržana kompaktna dužina i visina, čemu je pomogao standardizirani koncept niskog motora.

Od 1981. u ponudi se našao i dizelski motor, a zahvaljujući novom ovjesu vozne su karakteristike bile više kao kod osobnih automobila.

Dodatne inovacije uslijedile su 1985. - uveden je turbodizel, dok su benzinci dobili katalizatore. No najdojmljiviji su bili Syncro-modeli s visko spojkom između osovina za puni pogon 4x4.

Godine 1979. Volkswagen se odlučio na 'kutijasti' dizajn, no motori su i dalje pogonili stražnju osovinu

S više mjesta, T3 je postao još privlačniji kamperima pa će od 1983. biti dostupna i prva takva tvornička varijanta - California.

Kada se posljednji T3 zakotrljao s proizvodnih linija, ukupno je proizvedeno 1,3 milijuna primjeraka s etabliranim bestselerima kao što su Multivan ili Caravella.

Treća se generacija rastegnula na 457 cm i značajno napredovala po pitanju zaštite putnika. U opremu stižu servo-upravljač i klima-uređaj

Volkswagen T4 - 1990. do 2003.

Od švedske senzacije, grupe Roxette, prošlo je 35 godina, a veliku je popularnost imao i bend UB40 nazvan po obrascu za nezaposlene u Engleskoj. Istovremeno, 1990. predstavljanje T4 je označilo pravu malu tehničku revoluciju.

T4 je prvi s prednjim pogonom, a u ponudi su dva međuosovinska razmaka. 1996. stiže i V6 motor koji će kasnije nuditi i maksimalnih 204 KS

Nakon 40 godina pogona straga i boxer-motora, novi redni i VR-motori pogonit će prednje osovine. Sve se promijenilo, uključujući i prostor dobiven straga. Dodatno, nova polukruta osovina i opcionalni Syncro-pogon na sve kotače zauzimali su malo prostora. Vožnja je bila još bliža osjećaju osobnog automobila.

Sprijeda je T4 narastao taman toliko da prihvati poprečno ugrađivane četvero- i peterocilindarske redne motore te osigura dovoljne zone deformacije u slučaju sudara. Prvi put se Transporter nudi s dva međuosovinska razmaka, a od dodatnog prostora posebno će profitirati California i Multivan.

U 1995. Volkswagen - gospodarska vozila (VW NFZ) postaje zasebna marka koja je uspješnija no ikad. Godine 1996. slijedi opsežan redizajn, posebno što se motorizacije tiče, jer prvi TDI (turbodizel s izravnim ubrizgavanjem) u Transporteru podrazumijeva peterocilindarsku izvedbu.

Oni koji su htjeli koristiti T4 za obitelj ili slobodno vrijeme, mogli su odabrati modele California ili potpuno opremljeni Multivan

Štoviše, duži prednji kraj omogućio je i ugradnju VR6-benzinca. S krajem proizvodnje 2023. proizvedeno je više od 1,9 milijuna varijanti.

Volkswagen T5 - 2003. do 2015.

Početak novog milenija još je uvijek snažno prisutan, a hitovi koji se vrte uključuju 50 Centa i Robbieja Williamsa. Peta generacija stoga preuzima dizajnerski koncept prethodnika, ali sa širim i definiranijim nastupom donosi još više snage i praktičnosti.

U gospodarskom segmentu velika popularnost praktične varijante Doka s dvostrukom kabinom i teretnim sandukom

Međutim, potonje ne ide na račun emocija, ali i još veće razine ergonomičnosti u unutrašnjosti. Posebno je to vidljivo na vozačkom mjestu koje nudi upravljač podesiv po visini i dubini te ručicu mjenjača pozicioniranu visoko na središnjoj konzoli.

Straga novosti kod T5 Multivana, koji stiže uglavnom s parom kliznih vrata, donose pomicanje stola u sredinu prostora te postavljanje na vodilice za maksimum komfora. U putničkim varijantama, Caravelle, Multivan i California nastavljaju s uspješnom pričom.

Varijante poput Multivana ili Californije nude potpunu fleksibilnost i slobodu te praktično stvaraju vlastite segmente

Premijeru imaju i četiri nova turbodizela s brizgaljkama te dva nova benzinca. Potonji u rangu od četverocilindarski varijanti pa sve do moćnog V6.

Pogon na sve kotače 4Motion, s električno upravljanom i varijabilnom višelamelnom spojkom između osovina, dolazi kao sasvim novo rješenje.

A u su i specijalni modeli - California NoLimit, Multivan PanAmericana i Multivan Biker. U listopadu Volkswagen slavi jubilej Multivana s izvedbom Edition 25. Do 2015. proizvedeno je više od 1,65 milijuna primjeraka u Hannoveru.

Volkswagen T6 i T6.1 - od 2015. do 2024.

T6 je na automobilsku pozornicu stupio 2015. kao logičan nasljednik prethodnika. Novi motori, još pametniji sustavi pomoći, ali i novi infotainment bile su odlike modernog Bullija.

Izvana je bio najprepoznatljiviji po redizajniranom prednjem kraju, no dvobojna karoserija i dalje je budila ugodna sjećanja na prvu generaciju. Četiri nova TDI- te dva nova TSI-motora sa start-stop sustavima modernizirali su pogon.

Nova generacija donosi digitalizaciju, a kao posveta originalu dostupna je i iznimno atraktivna dvobojna karoserija

U jesen 2019. uslijedilo je dodatno usavršavanje pojavom Volkswagena T6.1 koji je kultni model uveo u eru digitalizacije. Digitalni instrumenti te konstantno umreženi infotainment sustav s brojnim online-uslugama, uključujući i flotno upravljanje, čine Transporter još učinkovitijim.

Novi elektromehanički upravljački sustav istovremeno otvara put djelomično automatiziranim funkcijama vožnje. Nadalje, 2022. započet će proizvodnja potpuno električnog modela ID.Buzz, nešto kasnije i Volkswagen Multivana, a tu je i otvaranje nove vrhunske tvornice za proizvodnju u poljskom Poznanu. Jedno je sigurno - godine koje su uzbudljivije i fascinantnije za Bulli nego što su bile ikad dosad.

Volkswagen T7 - od 2024.

Aktualna generacija Volkswagen Transportera premijerno je prikazana na IAA-sajmu u Hannoveru prošle jeseni.

Pored već predstavljenog električnog ID. Buzza i putničkog Volkswagen Multivana na MQB-platformi, ovo je treća modelska serija VW NFZ gospodarske divizije, a stiže u izvedbama Transporter i Caravelle.

Kao dizel, plug-in ili električar, novi Transporter ne prestaje oduševljavati performansama i modernim tehnologijama

I dok je Transporter dostupan kao furgon i kombi za transport ljudi i dobara, Caravelle s opcijom do devet sjedala nudi znatno više komfora i opreme u prijevozu putnika. U odnosu na Volkswagen T6.1, novi je model prvi put značajno premašio pet metara dužine (505 cm), a nudi se i u produženoj varijanti (545 cm), odnosno s opcijom visokog krova.

Jedinstvenim ga čini multienergetska platforma pa tako dizelske TDI (110, 150 i 170 KS) i plug-in hibridna varijanta (232 KS) pogone prednje kotače, dok je električna (85, 100, 160 i 210 kW) s pogonom straga.

Multifunkcionalno rješenje dostupno u više karoserijskih varijanti, vrsta pogona i razina opreme

Potonja koristi bateriju kapaciteta 64 kWh, dok je doseg u najboljem slučaju 357 km. Obujam teretnog prostora uvijek je isti, između 5,8 i 9,0 m3, a brojne verzije poput jedinstvenog modela Doka s dvostrukom kabinom i sandukom brinu o svim potrebama kupaca.

Nema sumnje, omiljeni je Bulli spreman za budućnost i sljedećih 75 godina. Veselimo se druženju.