Volkswagen Amarok PanAmericana 3.0 TDI Aut. 4Motion

Moćniji od Velebita i bure

Iako nije najviša planina u Hrvatskoj, Velebit ima posebno mjesto u hrvatskoj povijesti i tradiciji. Za obilazak najduže hrvatske planine izabrali smo novi Volkswagen Amarok koji je više nego odgovarajući pandan moćnom Velebitu.

Što je Grcima Olimp, Slovencima Triglav, to je Hrvatima Velebit

Iako nije najviša planina u Hrvatskoj, Velebit ima posebno mjesto u hrvatskoj tradiciji i povijesti te posebno mitologiji.

Kako je svojevremeno napisao pjesnik Pero Budak: “Najveća i najdulja naša gora, simbol i znak hrvatstva, čuvar hrvatskog obzorja, veličanstven u svojoj gordosti, opjevan u tisućama pjesama, utkan u tisućama priča, sanjan u snoviđenjima slobode.

Paradigma neuništivosti, životnosti i vječnosti.” Uz to, često se čuje i tvrdnja: “Što je Grcima Olimp, Slovencima Triglav, to je Hrvatima Velebit.”

U filmovima o Winnetou su Velebit i Lika glumili američki Divlji zapad, a poklonici njemačkih vesterna i danas 'hodočaste' na Velebit

Velebitski masiv je sa 145 km najduža planina u Hrvatskoj te spaja tri hrvatske regije - Primorje, Liku i Dalmaciju - ali je dugo vremena bio prepreka koju je valjalo svladati ako se željelo putovati sa sjevera na jug i obrnuto.

Jedna od prvih prometnica koje su izgrađene u ovom području te jedna od najljepših panoramskih cesta u Hrvatskoj je tzv. Majstorska cesta.

Gradnja je započela 1825. s ciljem boljeg povezivanja Zadra sa Zagrebom i Bečom te završena za samo sedam godina (uzimajući u obzir tadašnje mogućnosti gradnje) i bila je prvi suvremeni kopneni spoj Dalmacije i kopnene Hrvatske.

S moćnim motorom, pogonom na sve kotače, redukcijom i blokadom diferencijala - za Volkswagen Amarok ne postoje prepreke

S ukupnom dužinom od 41 km, cesta je prozvana remek-djelom, odnosno 'Meisterstück' na njemačkom, odakle je i dobila naziv.

Graditelj ceste Josip Kajetan Knežić trasu je sproveo po strmoj velebitskoj padini s brojnim serpentinama između klisura i kukova, a s maksimalnim nagibom od 5,5 posto te gotovo 200 godina kasnije zadovoljava moderne standarde gradnje prometnica.

PanAmericana je jedna od dviju top oprema Amaroka te izvedbom unutrašnjosti ne zaostaje za luksuznim SUV modelima

Nepovoljni uvjeti pridonijeli su vrlo visokim troškovima izgradnje ceste. Prema legendi radnici su se majstoru Knežiću žalili da je cestu nemoguće probiti. "Zar zaista nemoguće?", pitao bi Knežić. "Nemoguće!", uglas bi odgovorili radnici.

„A bi li se moglo kad bih vam za kilu kamena dao kilu zlata?", pitao je Knežić. "E tako bi se moglo", odvratili su radnici.

Amarok u vožnji ne oduševljava samo odličnim performansama već i nevjerojatno dobrim voznim svojstvima

Iako nije davao kilu zlata za kilu kamena, troškovi izgradnje su bili vrlo visoki, što je Knežića u konačnici koštalo umirovljenja, ali ga je tadašnji ban, barun Vlašić, uskoro angažirao za gradnju još jedne ceste preko Velebita, čuvene Jozefine koja je povezivala Karlovac i Senj te je i danas u funkciji.

Snažan, robustan i udoban

Na moćni Velebit zaputili smo se moćnim Amarokom u izvedbi PanAmericana, što znači i 3.0 V6 motor sa snagom od 177 kW (240 KS) koja se prenosi 10-brzinskim automatskim mjenjačem.

Okretni prekidač između sjedala nudi mogućnost odabira pogona (2H, 4A, 4H i 4L) pa možete birati između pogona samo na stražnje ili sve kotače, odnosno redukcije

PanAmericana je (uz Aventuru) top-izvedba novog Amaroka, a uz naglašeno terenski izgled nudi serijsku blokadu stražnjeg diferencijala, kao i dodatnu zaštitu podvozja, crne rubove odbojnika te serijska IQ.Light matrix glavna LED-svjetla.

S obzirom na terensku namjenu PanAmericana ima 'samo' 18-colne kotače, ali bi se po Majstorskoj cesti mogla voziti i s tri cola većima, koliko ima Aventura.

Poglavito jer je na sjevernom dijelu od Svetog Roka do Malog Alana cesta asfaltirana, što omogućuje relativno visoke brzine u uobičajenom režimu vožnje te samo uz stražnji pogon.

Digitalna instrumentna ploča nudi različite mogućnosti prikaza

Na Malom Alanu, koji je sa 1.045 metara nadmorske visine najviša točka Majstorske ceste, počinje makadam, ali je cesta i dalje vrlo dobra te nema potrebe za pogonom na sve kotače, pa već uživamo u vožnji s laganim zanošenjem stražnjeg dijela.

Sa 600 Nm okretnog momenta moćnog motora, stražnji kotači ponekad izgube kontakt s makadamskom cestom, ali ESP stvari brzo stavi pod kontrolu. Kod Tulovih greda silazimo s ceste na jednu od brojnih sporednih staza koja je znatno zahtjevnija pa će i pogon na sve kotače dobro doći.

Amarok prazan teži 2.350 kg, a nosivost je 875 kg, dok teretni prostor može primiti jednu paletu

Amarok u vožnji ne oduševljava samo odličnim performansama već i nevjerojatno dobrim voznim svojstvima te je poskakivanje stražnje osovine, karakteristično za pick-upove, ovdje neprimjetno.

Ovako dobra kombinacija pogona i ovjesa nije izvrsna samo za off-road već i duža putovanja, gdje Amarok također briljira, čak i s terenskim gumama te masom od gotovo dvije i pol tone.

Na središnjem zaslonu se može birati između šest režima vožnje (Normal. Eco, Tow/Haul, Slippery, Mud/Ruts i Deep Snow/Sand), a svaka postavka prilagođava odziv gasa, krutost ovjesa, pomoć pri upravljanju, intervenciju kontrole proklizavanja i sustav pogona na sva četiri kotača, a sve kako bi se maksimalizirao zahvat u svim uvjetima podloge.

Također, okretni prekidač između sjedala nudi mogućnost odabira pogona (2H, 4A, 4H i 4L) pa možete birati između pogona samo na stražnje ili sve kotače, odnosno redukcije, ali na manje zahtjevnijim terenima dovoljno je uključiti automatski pogon na sve kotače (4A), raspaliti po gasu i uživati, a pogon i mjenjač će odraditi ostalo.

Odgovor za sve prepreke

Terenska vožnja znači i brojne izazove pa ponekad dobro dođe i kontrola spuštanja na nizbrdici koja odlično funkcionira, baš kao i blokada stražnjeg diferencijala.

Kada se aktivira cijeli arsenal, odnosno redukcija (što onda uvijek znači i pogon na sve kotače) i blokada diferencijala Amarok postaje nezaustavljiv, a u situacijama kada će vam to trebati, većina vozača se uopće ne bi usudila voziti.

S duljinom od 5,3 m i masom od gotovo 2,5 tona, Amarok PanAmericana je iznimno impresivna pojava

Jednako kao što je bio prepreka u komunikaciji, Velebit je i brana zraku koji bura tjera iz Like prema moru, a kada pronađe prolaz, sruči se kroz njega svom silinom. Bura je najjača upravo na Majstorskoj cesti gdje ima orkanske udare te se gotovo vertikalno spušta niz strme padine prema Maslenici.

Najsnažniji udar bure sa 307 km/h izmjeren je na Badnjak 2003. između tunela Sveti Rok i Maslenice, a snažan vjetar je najvećim dijelom zaslužan za izgled okoliša, na kojem - osim kamena - ima tek nešto niskog raslinja.

Automatski mjenjač s 10 stupnjeva prijenosa, nudi i mogućnost ručne promjene pomoću prekidača na ručici

Navodno na jakoj buri Tulove grede proizvode karakterističan zvuk, odnosno tule po čemu su i dobile ime. Ova neobična stjenovita formacija izvor je različitih legendi, a prema narodnim predajama ondje su se legli zmajevi, dok su u stijenama živjele nevidljive velebitske vile.

Treće mitsko biće u tim stijenama za koje se vjerovalo u puku jest Crna kraljica po kojoj je dobio ime planinski prijevoj Kraljičina vrata.

S južne strane Tulovih greda je vrtača Dolac, jedna od lokacija na kojima je tijekom 60-ih prošloga stoljeća prema romanima Karla Maya sniman serijal filmova o poglavici Winnetou u kojima su Velebit i Lika 'glumili' američki Divlji zapad, a brojni poklonici legendarnih njemačkih vesterna i danas redovito 'hodočaste' na Velebit.

Mi smo naš put odradili modernom konjicom koja ne samo da jamči prolaz u svim uvjetima, već istovremeno osigurava iznimnu razinu udobnosti koje se ne bi posramile ni limuzine više klase. Da je danas živ, majstor Knežić zasigurno bi odabrao Amarok za obilazak Majstorske ceste.

Tulove grede su neobična stjenovita formacija i izvor različitih legendi, a prema narodnim predajama ovdje je bilo raznih mitskih bića