Astypalea

Otok budućnosti

Grčki turistički otok postaje zeleni raj - Astypalea izbacuje dizel i benzin te se uz pomoć Volkswagena oslanja na električne automobile, solarnu energiju i car-sharing. Maleni otok u Egejskom moru značajan je eksperiment te ispitni laboratorij za veliki svijet.

Astypalea je nevelik otok koji se nalazi 40-ak km zapadno od Kosa, u južnom Egejskom moru

Nikolaos Komineas je iz Atene prvi put došao na Astypaleu 1979. i odmah se zaljubio u otok, a zatim se, četiri godine kasnije, vratio kao student arhitekture na sveučilištu Sorbonne u Parizu.

Razlog dolaska bilo je istraživanje utjecaja okoliša na ljudsku psihu za njegov diplomski rad, a u ovom se slučaju radilo o ispitivanju utjecaja tradicionalne otočke arhitekture, s gustom zbijenim kućama.

Astypalea je za to nudila najbolji primjer, s glavnim gradom u kojem su se bijelo okrečene kuće stisnule jedna uz drugu pod starom utvrdom, koja je u mirnijim stoljećima dobila i crkvu.

Četrdeset godina kasnije Komineas je još uvijek na otoku koji se nalazi 40-ak km zapadno od Kosa, u južnom Egejskom moru.

Chora je glavno naselje na otoku s bijelim kućama koje su se stisnule jedna uz drugu pod starom utvrdom

Gradonačelnik je od 2019., a iako nikada nije predao diplomski rad, rezultati istraživanja bili su više nego jasni - kvaliteta života na Astypalei uvelike je bolja nego u velikom gradu.

Kao gradonačelnik svoj je otok pretvorio u laboratorij za pametnu, održivu mobilnost uz proizvodnju energije na način koji ne šteti okolišu, ali u isto vrijeme bez ograničenja za stanovnike i posjetitelje - zahvaljujući car-sharingu, sustavu električnih autobusa i opskrbi energijom koja se proizvodi bez emisije CO₂.

Održivost u svim područjima

Projekt koji se u suradnji s Volkswagenom danas uspješno razvija na Astypalei jednog će dana postati stvarnost u velikim europskim i svjetskim gradovima.

Kako znamo, u EU-u će nakon 2035. svi novi automobili morati biti s nultom emisijom, a to je moguće samo s električnim automobilima.

Nikolaos Komineas je prvi put došao na Astypaleu 1979., danas je gradonačelnik koji transformira otok

Međutim, to ne zahtijeva samo promjene u sustavu mobilnosti već i području opskrbe energijom, jer elektromobilnost ima smisla samo ako električna energija dolazi iz obnovljivih izvora.

Iako se Astypalea može pohvaliti čistim plažama, tišinom i netaknutom prirodom, problema ipak ima.

Naime, svake godine turisti na otoku ostave 500.000 plastičnih PET-boca, a struju za potrebe otoka proizvode četiri dizel-generatora koji svaki dan sagore osam tona dizela. Dok se kupate, možete gledati zahrđali tanker koji dovozi novo gorivo.

Nikosu (kako ga svi zovu) je to sve više smetalo pa je vladi u Ateni predložio nekoliko projekata s ciljem zaštite okoliša, a uključivali su kružno gospodarenje otpadom, postrojenje za pročišćavanje vode, električni javni prijevoz...

Astybus prometuje tijekom cijele godine, a ovisno o sezoni, za ovu uslugu koristi se do pet Volkswagenovih ID. Buzz vozila

Pogađate, vlasti u Ateni nisu imale previše sluha za to. Na njegovu sreću, prije četiri godine Volkswagen je kontaktirao grčku vladu i tražio je otok na kojem bi se testirale mogućnosti održive električne mobilnosti.

Jedan od dužnosnika tada se sjetio 'luđaka koji stalno predlaže projekte zaštite okoliša za svoj otok', pa je u konačnici Astypalea izabrana za laboratorij pametne i održive mobilnosti.

Zajednički projekt koji je pokrenuo Volkswagen u suradnji s grčkom vladom, obuhvaća e-mobilnost, rješenja za digitalnu mobilnost te održivu proizvodnju energiju.

Dosadašnji rezultati su vrlo pozitivni, gotovo polovina stanovnika redovito koristi uslugu javnog prijevoza ASTYBUS, a autobusi su u proteklih dvanaest mjeseci prevezli više od 200.000 km.

Elektrifikacija također napreduje - gotovo svi novi automobili koji se registriraju na Astypalei odsad su potpuno električni.

Energetski sustav će koristiti isključivo obnovljive izvore, što će značiti i trajno gašenje dizelskih generatora

Isto tako, usluga ASTYBUS zamijenila je tradicionalnu autobusnu liniju koja je nudila iznimno ograničen lokalni prijevoz na Astypalei.

Za razliku od autobusne linije, ASTYBUS prometuje tijekom cijele godine i povezuje više mjesta na otoku, a ovisno o sezoni, za ovu uslugu koristi se do pet Volkswagenovih ID. Buzz vozila.

Putem usluge car-sharinga korisnici aplikacije astyGO također mogu koristiti Volkswagenove električne automobile, a vozila se rezerviraju putem pametnog telefona i integrirane aplikacije astyMOVE.

Posebno je zanimljiva promjena raspoloženja ljudi, koje je od početnog skepticizma došlo do velikog odobravanja, što pokazuje da je brza transformacija itekako moguća.

Trenutačno je u tijeku obnova energetskog sustava gdje se postupno prelazi na korištenje lokalno proizvedene, obnovljive energije.

Astypalea ima samo 1.300 stanovnika, ali se taj broj u srpnju i kolovozu poveća na oko 8.000

Postojeće, manje solarne elektrane već opskrbljuju sadašnju električnu flotu energijom iz obnovljivih izvora, a sljedeći korak je izgradnja hibridnog elektroenergetskog sustava, koji će uz solarni park snage 3,5 MW imati i baterije za skladištenje energije.

Ovaj sustav pokrivat će sve energetske potrebe otoka u segmentu e-mobilnosti te do 60 posto općih energetskih potreba.

Uz to, sljedeće godine će se energetski sustav dodatno proširiti te pokriti sve energetske potrebe otoka, što će značiti i trajno gašenje dizelskih generatora koji godišnje u atmosferu ispuste i do 5.000 tona CO₂.

Bolja i čistija usluga

Proces je potaknuo ljude i na zamjenu starih automobila električnima i već je gotovo 20 posto svih automobila s električnim pogonom.

Putem ovog projekta Volkswagen nema za cilj samo zamjenu klasičnih automobila električnima, već želi testirati i strategiju koja uključuje korištenje usluga kao što je car-sharing, trgovanje električnom energijom, odnosno rješenja za punjenje automobila.

Car-sharing iznimno je popularan među turistima i stanovnicima, a tijekom ljetne sezone su gotovo sva vozila stalno u opticaju

Gradonačelnik Komineas najviše ističe upravo usluge te pokazuje aplikaciju astyMOVE koja je napravljena posebno za njegov otok te predstavlja srž eksperimenta.

Kada se otvori, na karti se prikazuju sve dostupne opcije prijevoza, što uključuje javni prijevoz te električne automobile koji se mogu unajmiti na nekoliko sati, kao i električne skutere te električne bicikle. Koristeći aplikaciju može se odabrati određeno vozilo, vidjeti gdje se ono nalazi, koliki je preostali kapacitet baterije...

A ako se odlučite za najam, aplikacija će putem bluetootha otključati vrata kada se dovoljno približite.

Koristeći aplikaciju može se odabrati vozilo, vidjeti gdje se nalazi, koliki je preostali kapacitet baterije...

„Car-sharing iznimno je popularan među turistima i stanovnicima, a tijekom ljetne sezone su gotovo sva vozila stalno u opticaju“, ističe gradonačelnik Komineas.

Astypalea ima samo 1.300 stanovnika, ali se taj broj u srpnju i kolovozu poveća na oko 8.000 ljudi pa u uskim ulicama promet postaje ozbiljnim problemom. Zahvaljujući car-sharingu broj vozila na otoku značajno će se smanjiti pa će od 1.500 automobila ostati oko 1.000.

Nikos je uložio izuzetno mnogo energije u ovaj projekt i od početka mu je bilo jasno da se ne može realizirati bez potpore stanovništva.

Stoga je inzistirao da svi imaju koristi od eksperimenta te je jedan od uvjeta bio da se angažiraju lokalne tvrtke.

Tako sustavom car-sharinga upravljaju lokalne tvrtke za iznajmljivanje automobila, lokalna zajednica je financirala punionice za električne automobile vlastitim sredstvima te tako osigurala dio budućih prihoda.

Proces je potaknuo ljude i na zamjenu starih automobila električnima i već je gotovo 20 posto svih automobila s električnim pogonom

Prometni stručnjaci željno iščekuju rezultate eksperimenta, čija bi se iskustva potom mogla i drugdje primijeniti.

Iako se, zbog nedostatka velikih (industrijskih) potrošača električne energije, rezultati ne mogu preslikati u kontinentalnu Europu, mogu se izvući zaključci kako se ljudi ponašaju kada se prometni sustav restrukturira - na primjer, koliko ih koristi car-sharing usluge ili radije ostaje pri vlastitom automobilu.

Naravno, Nikos već razmišlja što dalje i za nekoliko godina želi na svome otoku testirati autonomne automobile.

Astybus

Dok su stari (dizelski) autobusi prometovali samo u sezoni, sada najmanje tri shuttlea ID. Buzz Astybus voze tijekom cijele godine.

Povezuju sve važne točke na otoku - od središnjeg trga Plateia u glavnome gradu Chora, trajektne i zračne luke, sela Livadi i Analipsi te najpopularnijih plaža. Lokacije gdje ćete ući u minibus i svoja odredišta birate na karti aplikacije, a zatim slijedi poruka s informacijom kada stiže vaš prijevoz.

Usluga je također iznimno popularna među stanovnicima koji za nju plaćaju samo 60 eura godišnje.