Adria tour
Oko Jadrana na električnu energiju
Leo i Verena Fellinger su Volkswagenom ID.7 Tourer obišli cijelu obalu Jadranskog mora, a cijelo putovanje trajalo je 16 dana tijekom kojih su prošli sedam država te ukupno prevezli 3.700 kilometara.
Leo Fellinger nekadašnji je direktor marketinga u tvrtki Porsche Salzburg, danas umirovljenik, ali prije svega istinski zaljubljenik u električnu mobilnost. On i njegova supruga Verena vole putovanja automobilom, a posljednjih godina za to koriste isključivo električne automobile.
Fascinantan par je seriju svojih putovanja okrunio kružnom turom oko Jadranskog mora, možda i najzazovnijom dosad
Tako su još 2021. napravili prvu 'električnu' turu te prevezli 3.000 km obišavši pet europskih zemalja, da bi godinu dana kasnije tome pridodali i 2.000 km koliko im je trebalo da obiđu kanal La Manche.
U 2023. obišli su Bretanju za što im je trebalo 3.500 km, a sva svoja iskustva redovito objavljuju na blogu www.lovelectric.at. Cilj im je razbiti predrasude o problemima na dugim putovanjima električnim automobilima, a tvrde kako je, osim ekoloških prednosti koje takva vožnja donosi, sve i iznimno zabavno.
Plan za 2024. bilo je kružno putovanje obalom Jadranskog mora koje uz Austriju (polazak je iz Salzburga) uključuje Italiju, Albaniju, Crnu Goru, Hrvatsku i Sloveniju.
Fotografija nastala iznad Senja, na jednom od zavoja po kojima se spuštate s Vratnika prema moru
Ukupno 3.500 km kroz sedam zemalja, a za to će im trebati i odgovarajući automobil - Volkswagen ID.7 Tourer, prvi pravi električni karavan koji kombinira sjajne performanse i veliki doseg, nudi i visoku razinu udobnosti te iznimnu praktičnost.
U dijelu putovanja kroz Hrvatsku imali smo priliku i upoznati ih te čuti njihovu zanimljivu priču.
1. dan
Prvi dan obilježava ruta koju smo već mnogo puta prošli i put između Salzburga i Jadranskog mora dobro je poznat turistima iz Austrije (i Njemačke) još od 70-ih godina prošloga stoljeća kada nije bilo autoceste.
Početak putovanja, preuzimanje Volkswagena ID.7 Tourer, MOONCITY u Salzburgu
Nakon kratke pauze u mjestu San Stino di Livenza nastavljamo prema Veneciji, zatim s lijeve strane ostavljamo Chioggiu na putu prema cilju prve dionice, delti rijeke Po.
Prvu noć ćemo provesti na bajkovitom imanju Tenuta Ca'Zen iz 17. stoljeća gdje je navodno lord Byron ljubovao s mlađahnom groficom Teresom, koja je ovdje bila u svojevrsnom progonstvu nakon što je njezin suprug Alessandro Guiccioli, saznao za njihovu vezu.
Tenuta Ca'Zen je šarmantni 'agriturismo' iz 17. stoljeća koji vrijedi posjetiti ako ste u blizini
Put je prošao bez problema te uz malo prometa što je omogućilo vrlo nisku prosječnu potrošnju od 14 kWh/100 km.
2. dan
Nakon lijepog doručka, krećemo u smjeru Sirola, ali ne autocestom već po SS16 - Strada Statale 16 Adriatica. Ovo je jedna od najvažnijih i najdužih državnih cesta u Italiji i proteže se na 1.000 km od Padove pa sve do Otranta te prati talijansku obalu Jadrana.
Oko predivnog Sirola je nekoliko lijepih plaža koje u kolovozu vrve kupačima
Opuštena i nadasve štedljiva vožnja magistralom omogućuje potrošnju od samo 12 kWh/100 km. Nakon kratke stanke u Gabicce Mare gdje uživamo u prvom pogledu na Jadransko more i ledenoj kavi, nastavljamo lokalnim obalnim cestama do Sirola, našeg današnjeg odredišta.
Čak i s mnogo ljudi ovaj šarmantni gradić sastavljen je od labirinta uličica te s pravom nosi naziv 'bisera Jadrana'.
3. dan
Ujutro se vraćamo na SS16, a nakon Pescare nastavljamo obalnom cestom po Costa dei Trabocchi.
Trabocchi su osebujne drvene građevine koje stoje na stupovima što su nekoć služile za ribolov, ali su danas pretvorene u informacijske punktove ili restorane.
Ovo nisu samo arhitektonska remek-djela već i svjedoci drevne ribarske kulture koja su prvi koristili Feničani, a kasnije ih razvili lokalni stanovnici.
4. dan
Nakon 1.200 km provest ćemo nekoliko dana u Pugliji, fascinantnoj regiji iz koje dolazi polovina talijanskog maslinovog ulja, brojna vina te duhan, pšenica, tropsko voće, bademi i smokve.
Vieste je još jedan od fascinantnih talijanskih gradova iz kojeg smo istraživali Pugliju
Gradovi su jedinstveni i predivni, posebno Bari, u kojem su narodi sa svih strana zemaljske kugle ostavili svoje tragove.
Budući da je temperatura zraka 32 stupnja, odlučujemo dan provesti na plaži, ali je voda 29 stupnjeva pa se ne može pronaći osvježenje.
5. dan
Od vrućine bježimo u planine, a naše odredište je Foresta Umbra, prirodni rezervat koji se nalazi u najužem dijelu nacionalnog parka Gargano, koji iako predstavlja samo 0,7 posto talijanskog teritorija, dom je 40 posto talijanske flore te 70 posto vrsta ptica koje se gnijezde u Italiji.
Sjenovite šume prirodnog rezervata Foresta Umbra dobrodošla su promjena nakon vrućih gradova i plaža
Apsolutno vrijedno putovanje, čak i uz brojne serpentine koje ID.7 Tourer svladava nevjerojatnom agilnošću, i to zahvaljujući iznimno malom krugu okretanja od 10,7 m.
6. dan
Špilje oko Vieste su nevjerojatan prizor koji se može vidjeti samo s morske strane
Ako želite vidjeti špilje oko Vieste, morate se pomiriti s velikim turističkim brodom, ali je to vrijedno gužvanja jer je obala između Vieste i Mattinata jedan od najupečatljivijih krajolika u Pugliji - visoke bijele litice izmjenjuju se s malim uvalama i bijelim šljunčanim plažama do kojih se može doći samo s mora. Između uvala i malih zelenih oaza, nalaze se špilje koje je more izdubilo u vapnenačkoj obali Gargana, stvarajući nevjerojatne prizore.
7. dan
Ostajemo u Pugliji, ali idemo u Ruvo di Puglia, daleko od mora u unutrašnjost, a na ovoj dionici je i Trani, poznat kao jedan od najljepših i najelegantnijih obalnih gradova u Italiji.
Trani je poznat kao jedan od najljepših i najelegantnijih obalnih gradova u Italiji
Današnja destinacija je Torre Gigliano, toranj sagrađen u 12. stoljeću koji je dugo korišten kao stražarski toranj, a kasnije i kao astronomski opservatorij.
Oduvijek je pripadao obitelji Fenicia, a sadašnja vlasnica Alessandra pretvorila ga je u pravi mali dragulj.
Torre Gigliano, toranj iz 12. stoljeća, koji je bio stražarski toranj, a kasnije i kao astronomski opservatorij, danas je boutique hotel
8. dan
Iz našeg tornja krećemo na izlet u Materu, grad u susjednoj regiji Basilicata, s jedinstvenim Sassima, špiljskim nastambama uklesanima u stijene.
Matera je jedan od najneobičnijih gradova na svijetu, a nekadašnje špiljske nastambe danas su restorani, hoteli i galerije
Iako su naseljeni od početka civilizacije, Sassi su 1952. iseljeni zbog loših životnih uvjeta, a kasnijom obnovom pretvoreni u restorane, hotele, galerije i muzeje. Fascinantan grad u kojem je čak i crkva u stijeni 'San Michele delle grotte'.
9. dan
Otići u Alberobello znači biti dio gomile turista, ali ipak idemo još jednom vidjeti trullije, slatke kućice nalik nastambama štrumfova, s okruglim zidovima, stožastim krovom od sivih kamenih ploča.
Alberobello, unatoč stalnoj najezdi turista, svejedno vrijedi vidjeti
U Alberobellu je oko 1.400 trullija koji svake godine privuku tisuće posjetitelja iz cijeloga svijeta. Zlobnici Alberobello nazivaju i Disneylandom u Pugliji, što nije daleko od istine, ali je svejedno lijepo.
Sutra se opraštamo od Italije i u Brindisiju ukrcavamo na trajekt te plovimo prema Albaniji. Točno smo na pola puta i već imamo 2.200 km na brojaču.
10. dan
Nakon malo manje od dva sata vožnje do Brindisija ukrcavamo se na trajekt s pola sata zakašnjenja, da bismo još k tome krenuli sa sat i pol zakašnjenja.
Preko Jadrana u Albaniju nosi nas naš 'ruzinavi' trajekt, a prvu noć provodimo u Vlori
Nakon šest sati vožnje na horizontu se pomalja Vlora, neslužbena prijestolnica albanskog turizma, a u sumrak se u neviđenom prometnom kaosu probijamo s trajekta kroz centar i za oko pet kilometara do hotela treba nam pola sata.
11. dan
Budimo se na drugoj strani Jadrana, u zemlji koja suprotnostima opovrgava svako iskustvo.
Religije koje se miješaju, džamija pokraj kulturnog centra, crkva koja je bila džamija, a prije toga ponovno crkva ili glasni R&B iz zvučnika koji se miješa s pozivom na molitvu s minareta.
Tirana je zanimljiva mješavina talijanskih vila, staljinističkog sjaja te muslimanske balkanske arhitekture, koja je bila selo prije nego što su ga urbanizirali talijanski fašistički arhitekti 1930-ih godina.
Iako podaci govore o samo 15 punionica u cijeloj zemlji, sa sigurnošću možemo reći da to nije točno jer ih je vrlo mnogo, čak i u manjim mjestima, dok sve benzinske postaje na autocesti imaju i punionice za električna vozila.
Čak 60 posto (od 800) taksija u Tirani su električni, uz sve veći broj električnih autobusa.
12. dan
Krećemo sa sto posto punom baterijom jer nas današnji put vodi kroz tri zemlje i dvije granice - Albaniju, Crnu Goru i Hrvatsku.
Na putu od Tirane prema Dubrovniku kratko smo zastali u Skadru, 2.400 godina starom gradu
Ulazimo u Crnu Goru i ruta je prekrasna, ali tehnički vrlo zahtjevna i dok se vozimo kroz ovaj prekrasan krajolik, odjednom ostajemo bez ceste. Trajekt je već na vidiku, plaćamo pet eura i prevozimo se preko Bokokotorskog zaljeva.
Ostavljamo Crnu Goru, da bismo se našli u jednom od najljepših dijelova Hrvatske. Vijugave ceste uz razvedenu obalu s prekrasnim plažama, a skrivene uvale s kristalno čistim morem izgledaju gotovo kičasto.
Nakon zavoja ove veličanstvene obalne ceste stižemo do Dubrovnika - slavni biser Jadrana koji oduzima dah svojom starom gradskom jezgrom, labirintom kamenih uličica i gradskim zidinama.
Srednjovjekovni centar je bez automobila, ali garaža na rubu starogradske jezgre ima i punionicu gdje priključujemo naš automobil.
13. dan
Odlučujemo obići grad u sedam sati ujutro kada nema turista i osjećaj je neusporedivo bolji od večernje gužve.
Predivni Dubrovnik treba istražiti u rano jutro dok turisti još spavaju, navečer je slika potpuno drugačija
Krećemo prema Splitu, a ispred nas je 1.000 km Jadranske magistrale, jedne od najljepših obalnih cesta na svijetu koja spektakularno vijuga duž jadranske obale u bezbrojnim zavojima te redovito nudi fantastične poglede na duboko plavo more.
Na putu prema Splitu prelazimo granicu s Bosnom i Hercegovinom kojoj pripada, na karti jedva primjetan, sićušan obalni pojas.
14. dan
Nevrijeme nam je pomoglo da danas u Splitu provedemo neplaniran, ali dobrodošao dan odmora.
Kišni dan u Splitu smo iskoristili za odmor i, naravno, neizostavni obilazak Dioklecijanove palače
Kišni dan smo, osim za odmor i pisanje, odlučili iskoristiti i za punjenje pa smo se odvezli do brze punionice MOON u Splitu na kojoj su parkirani neelektrični automobili.
Uz neugodnu raspravu s jednim od vlasnika vozila ipak uspijevamo napuniti svoj automobil. Zaključak - problemi nisu ni automobili ni infrastruktura već ljudi.
15. dan
Napuštamo Split te se odlučujemo za autocestu kojom planiramo do Žute Lokve pa sve do Senja.
Ekipa Volkswagen magazina provela je s Verenom i Leom nekoliko sati dok su bili u Hrvatskoj, druženje je započelo na punionici u Zadru
Ovaj dio autoceste vodi kroz planinski masiv uz Jadransko more i nudi prekrasne vidike, a od Senja nadalje pogled na more i pučinske otoke još je impresivniji te nas prati sve do Opatije.
Nostalgičan ambijent s brojnim prekrasnim vilama, čija povijest seže još u habsburško doba, budi asocijacije na Bad Ischl.
16. dan
Put od Opatije do Salzburga s punom baterijom nije nikakav problem, a nakon plavetnila Jadrana, oko se odmara u bujnom zelenilu koje dominira Slovenijom.
Zemlja koja spaja toliko karaktera, odnosno koja iz svih utjecaja izvlači najbolje i iz toga je razvila vlastitu osobnost.
Umjesto zaključka
Što nam se naviše svidjelo? Jadranska magistrala čijih 1.000 km čini jednu od najljepših cesta na svijetu. Uz to, upoznali smo nevjerojatno lijepe krajolike i prekrasne gradove kao što je Vieste, a jednako očaravajući su i naizgled nedirnuti krajolici Albanije ili Crne Gore.
Ukupno 3.700 prevezenih kilometara uz prosječnu potrošnju od samo 15,5 kWh/100 km
Naš Volkswagen ID.7 Tourer pokazao se ne samo kao vrlo prostran i udoban životni prostor već i kao perfekcionist potrošnje.
Realnih 550 km dosega osigurava opuštajuću bezbrižnost, a kod vožnje isključivo autocestom (što smo rijetko činili), doseg iznosi 450 km.
Infrastruktura za punjenje s kojom smo se susreli bila je vrlo različita, a imali smo dvije kartice za punjenje, s kojima smo mogli platiti na punionicama u 90 posto slučajeva.
Troškovi su varirali od 0,39 do 0,79 €/kWh, a ne možemo se žaliti ni na učestalost punionica i nikada nismo upali u neugodnu situaciju. Jedini problemi su bili punjači blokirani automobilima koji nisu električni.
Još uvijek ima mnogo posla na području infrastrukture za punjenje u Europi - ujednačene mogućnosti plaćanja (npr. kreditna kartica), razumne, poštene i transparentne tarife, te iznad svega, pouzdane punionice.
Putovanje u brojkama
Države: 7
Ukupno trajanje: 16 dana
Udaljenost cestom: 3.700 km
Udaljenost na vodi: 139 km
Ukupno vrijeme vožnje: 71:49 sati
Prosječna potrošnja: 15,5 kWh/ 100km
Prosječni broj koraka po danu: 8.921
Najviše koraka po danu: 13.910
Najviša temperatura mora: 29 stupnjeva
Najviša temperatura zraka: 35 stupnjeva