Sažete činjenice o okretnom momentu u automobilima
- Pod pojmom okretni moment u automobilima podrazumijeva se sila koja djeluje na točku okretanja na kraku poluge.
- Izračun okretnog momenta: okretni moment = sila x krak poluge
- Fizikalna jedinica za okretni moment zove se njutnmetar (Nm).Visok okretni moment uz nizak broj okretaja je optimum kada je riječ o učinkovitoj snazi motora. Također, što konstantniji okretni moment uz velik raspon broja okretaja obećava užitak u vožnji pun snage.
- Okretni je moment relevantna veličina i kod elektromotora, on može brže intervenirati u usporedbi s motorima na izgaranje te jamči brzo kretanje.
Što znači okretni moment u automobilima?
Okretni moment opisuje silu koja preko poluge djeluje na točku okretanja. Dok sila linearno ubrzava stvari, okretni moment je mijenja preko kraka poluge u okretanje. Tako sila koju generira motor djeluje na koljenasto vratilo, odnosno u rotaciju oko osi. Okretni moment motora iskazuje se u jedinici njutnmetra (Nm). Kako se može izračunati okretni moment? Sljedeća formula uzima se za izračun okretnog momenta:
okretni moment = sila x krak poluge
Donosimo i primjer: ako sila od 100 N djeluje na polugu dužine 2 m, nastaje okretni moment od 200 Nm.
100 N x 2m = 200 Nm
Što govori okretni moment o motoru?
Okretni moment je fizikalna veličina koja je relevantna u brojnim područjima. Ali što točno govori okretni moment o motoru automobila? U pogledu vozila i motora okretni moment pokazuje koliko brzo motor reagira na papučicu gasa. Odnosno preciznije rečeno, koliko se brzo tražena sila u motoru mijenja u okretanje kroz pritiskanje papučice gasa. U idealnom slučaju motor ima najveći mogući okretni moment uz nizak broj okretaja. Jednako tako, što veći raspon broja okretaja idealan je za ugodno ponašanje vozila u vožnji i učinkovitu potrošnju goriva.
Tijek okretnog momenta 1,4 l TSI Twincharger motora ispunjava ove zahtjeve: visok okretni moment od 250 Nm već pri niskom broju okretaja od 1.500 1/min i uz konstantan tijek do visokog raspona broja okretaja (do 4.500 1/min). To signalizira snažnu pogonsku silu tijekom kretanja i pretjecanja, a time i velik užitak u vožnji.
Prednosti visokog okretnog momenta
Elektromotor s visokim okretnim momentom
Elektromotori s visokim okretnim momentom iznimno su snažni i primjenjuju se u situacijama u kojima je potreban visok okretni moment. Upotreba elektromotora s visokim okretnim momentom omogućuje precizno upravljanje i prilagodbu zahtjevima različitih zadataka.
Motor mjenjača s visokim okretnim momentom
Motor mjenjača s visokim okretnim momentom od odlučujuće je važnosti kod raznih primjena, osobito ako je potreban visok okretni moment.
Okretni moment kod elektromotora
I kod elektromotora postoji okretni moment. Učinak je u usporedbi s motorima na izgaranje nešto drugačiji, pri čemu su ovdje najvažniji motor i konstrukcija. Prednost elektromotora je ta da je u većini modela okretni moment vrlo visok već pri niskom broju okretaja motora, što omogućava brzo ubrzanje. Tako elektromotor može odmah donijeti punu snagu i pod opterećenjem, dok motori na izgaranje pri niskom broju okretaja trebaju malo duže vremena da postignu okretni moment. Ako se puno vozi u gradu gdje je učestali promet s čestim zaustavljanjima i kretanjima na semaforu ili pješačkim prijelazima, visok okretni moment elektromotora može olakšati kretanje. Stoga se prelazak na električnu mobilnost i naše ID. modele itekako isplati!
Razlika momenta motora i momenta kod zamjene guma
Kod motora se moment odnosi na generiranu silu koja pokreće kotače. On je od odlučujuće važnosti za snagu vozila. Za razliku od toga, kod zamjene guma moment označava zatezni moment vijaka kotača. Ispravan zatezni moment kod zamjene guma jamči sigurnost i dugačak vijek trajanja guma, dok okretni moment kod motora utječe na dinamiku vožnje i snagu. U oba je slučaja važno razumjeti i ispravno primijeniti moment, ali su konteksti različiti.