Elektronički program stabilizacije
- ESP (elektronički program stabilizacije) predstavlja elektronički sustav potpore za vožnju koji kočenjem pojedinih kotača nastoji spriječiti zanošenje vozila.
- Ova potpora za vožnju ima također naziv ESC (Electronic Stability Control) odnosno regulacija dinamike vožnje.
- ESP u današnjem obliku predstavlja proširenje sustava ABS (antiblokadnog sustava) i dodatno obuhvaća ASR (regulaciju pogonskog proklizavanja), potporu pri kočenju i elektroničku raspodjelu sile kočenja.
- Od 1. studenoga 2014. sustav ESP i prikaz za promjenu stupnjeva prijenosa obvezni su za sva novoregistrirana vozila.
Što je ESP?
Zadatak ESP-a je spriječiti zanošenje vozila ciljanim i laganim kočenjem pojedinačnih kotača. Kada se vozilo počne zanositi, ESP pomaže vozaču u zadržavanju kontrole nad vozilom.
Za to regulacija dinamike vožnje upotrebljava različite senzore u vozilu koji mjere smjer vožnje i rotaciju te u slučaju nužde navode odgovarajuće kočnice kako bi stabilizirali vozilo.
Koja je razlika između ESP-a i ESC-a?
Pojmovi ESP i ESC opisuju potporu za vožnju za regulaciju dinamike vožnje. Različiti pojmovi prije su bili korišteni kao marka različitih proizvođača. Pojam koji se danas najčešće upotrebljava je ESC. Tko se želi neutralno izraziti, upotrebljava pojam „regulacija dinamike vožnje“.
Uredba EU-a: ESP je obvezan!
Od 1. studenoga 2014. sva novoregistrirana vozila u EU-u moraju biti opremljena regulacijom dinamike vožnje. Uredba EU-a trebala bi pridonijeti općoj prometnoj sigurnosti.
K tomu svako osobno vozilo mora biti opremljeno prikazom za promjenu stupnjeva prijenosa. Prikaz za promjenu stupnjeva prijenosa signalizira vozaču kada bi trebao prebaciti u sljedeći viši stupanj prijenosa. Na taj bi način ovaj prikaz trebao pridonijeti smanjenju potrošnje goriva.
Dodatne funkcije ESP-a
Automobilske kratice na temu ESP-a
- ABS: antiblokadni sustav
- ASR: regulacija pogonskog proklizavanja
- EBV: elektronička blokada diferencijala
- EDS: elektronička raspodjela sile kočenja
- MSR: regulacija momenta inercije motora